Výstava: Česká reformace v evropském kontextu
C Hus a Husité (1. polovina 15. století)
C 1 Počátky české reformace
1. Jan Viklef – „evangelický doktor“
– Karolinum – vysoké učení pražské, kde se většina mistrů postavila za Viklefovo učení
![Jan Viklef a Karolinum](graphic/reformace/C1-1.jpg)
2. Betlémská kaple – první stavba, zbudovaná výhradně pro kázání Slova Božího v Praze
![Betlémská kaple](graphic/reformace/C1-2.jpg)
3. Hus káže v Betlémské kapli
– Husova pečeť s patronkou svobodných umění Kateřinou
– Husův podpis
![Mistr Jan Hus káže v Betlémské kapli](graphic/reformace/C1-3.jpg)
4. Hus na hranici roku 1415 – nejstarší dochované vyobrazení v Martinické Bibli kolem roku 1430
![Mistr Jan Hus na hranici roku 1415](graphic/reformace/C1-4.jpg)
5. Mistr Jeroným Pražský, Husův přítel a obhájce veden na hranici roku 1416
![Mistr Jeroným Pražský](graphic/reformace/C1-5.jpg)
6. Protestní list české a moravské šlechty proti upálení Mistra Jana Husa
![Protestní list proti upálení Mistra Jana Husa](graphic/reformace/C1-6.jpg)
C 2 Obrana proti křížovým výpravám
1. Metání husitů do šachet v Kutné Hoře v roce 1420
![Metání husitů do šachet](graphic/reformace/C2-1.jpg)
2. Husitský manifest z roku 1420 jako odpověď na vyhlášení křižácké výpravy proti českému království
![Husitský manifest z roku 1420](graphic/reformace/C2-2.jpg)
3. Píseň husitů: Ktož jsú boží bojovníci
![Píseň husitů: Ktož jsú boží bojovníci](graphic/reformace/C2-3.jpg)
4. Jan Žižka z Trocnova v čele husitského vojska
– Žižkova pečeť s kalichem
![Jan Žižka z Trocnova a Žižkova pečeť s kalichem](graphic/reformace/C2-4.jpg)
C 3 Husitský program
1. Husitský program představovaly tzv. Čtyři artikuly (články) pražské. Požadovaly svobodné kázání slova Božího, přijímání „pod obojí způsobou“ (chléb i víno podle původního způsobu, který zrušil teprve 4. lateránský koncil), konec světského panování církve a spravedlnost pro všechny – stejné trestání zločinů i u kněží, kteří byli vyňati z veřejné trestní pravomoci
![Týnský chrám na Staroměstském náměstí v Praze](graphic/reformace/C3-1.jpg)
2. Husův nástupce v Betlémské kapli, M. Jakoubek ze Stříbra, podával poprvé večeři Páně pod obojí v kostele u Martina ve zdi.
![Kostel u Martina ve zdi](graphic/reformace/C3-2.jpg)
3. Přijímání pod obojí a jeho symbol – kalich – se stalo obecně nejznámějším projevem české reformace.
![Přijímání pod obojí](graphic/reformace/C3-3.jpg)
4. Když selhalo násilí a basilejský koncil se odhodlal s husity jednat, bylo v Chebu dohodnuto, že rozsoudit mezi oběma stranami má Bible, životní způsob Ježíše Krista a ty z církevních autorit, které na předcházející požadavky navazují.
![Cheb](graphic/reformace/C3-4.jpg)
5. Na koncilu v Basileji obhajovali čtyři pražské články významní představitelé různých husitských směrů.
![Basilej](graphic/reformace/C3-5.jpg)
6. Mimo hlavní proud husitů promýšlel zásadní otázky Petr Chelčický. Pochopil počátek zcestného vývoje křesťanské církve ve spojení církevní a světské moci ve 4. století a odsoudil středověké rozdělení společnosti na tři vrstvy: modlící se duchovenstvo, bojující velmože a pracující lid.
![Petr Chelčický](graphic/reformace/C3-6.jpg)